Bini

Innovatie in de broodjeszaak

U heeft het waarschijnlijk ook al meegemaakt: ’s middags ‘even vlug’ een broodje halen in de broodjeszaak, vervolgens in een lange rij terechtkomen en het gevoel hebben dat het maar niet vooruit gaat.

Als het van André Hahn afhangt, komt daar binnenkort verandering in. Hij ontwikkelde samen met Inge Van Calster en met ondersteuning van enkele kenniscentra uit het innovatienetwerk een automatische broodjessnijmachine, BINI genaamd. Hieronder het verhaal achter de geboorte van BINI, en de lange zwangerschap die eraan vooraf ging.

Vernieuwing komt meestal voort uit onvrede. Zo ook bij André Hahn die zich ergerde aan de lange wachtrijen in de broodjeszaken en naar een oplossing zocht. Dit fenomeen is niet nieuw, goede ideëen komen immers meestal voort uit ergernis, fantasie en serendipiteit (door puur toeval een ontdekking doen waarnaar je niet zocht). Denken we maar aan de Art Fry, de uitvinder van de post-it, die gefrustreerd was omdat de boekenleggers steeds uit zijn boeken vielen. (uit ‘imagination is more important than knowledge’, Nobiles Magazine, nr 2-2011)

In tegenstelling tot de meeste mensen, wiens frustratie meestal slechts leidt tot enkel een idee zonder praktische uitwerking, ging André Hahn met zijn creative geest effectief aan de slag om het proces van de bereiding van belegde broodjes te verbeteren. Met BINI slaagt hij er niet alleen in om het proces te versnellen maar ook om het hygiënischer en veiliger te maken. Met een scherp broodmes snel een baguette doorsnijden is immers niet zonder gevaar.

Van idee tot prototype

Een idee hebben is één ding, een goed functionerende machine is nog iets anders. Na vele contacten met tekenaars, ontwerpers en een slechte ervaring met een prototype uit China kwam André Hahn via het Innovatiecentrum Vlaams-Brabant in contact met Sirris.
Het technische aanbod van Sirris voor de ontwikkeling van het nieuwe product BINI situeert zich op twee domeinen:

  • De realisatie van  prototypemodellen voor de kunststof behuizing. De verschillende onderdelen werden via SLS (Selective Laser Sintering) in polyamide aangemaakt  en afgewerkt met een laklaag. Met dit prototype is de functionaliteit van het apparaat gedemonstreerd bij de klanten.
  • Technisch advies naar het gebruik van het geschikte kunststofmateriaal voor de behuizing en richtlijnen naar het design van elk onderdeel om de kunststof stukken te verwerken via het spuitgietproces.

Marktstudie en businessplan

Om een product met succes in de markt te plaatsen moet het niet alleen technisch goed zijn, er moet ook een markt voor zijn. Zitten de klanten hier wel op te wachten? Om het antwoord op die vraag te kennen, werd een markstudie uitgevoerd door de studenten marketing van de KHLeuven. Uit die studie blijkt dat broodjeszaken 75% van hun dagverkoop realiseren tijdens de middaguren. Snelheid en efficiëntie zijn dus van belang. Een kleine helft van alle broodjes wordt op voorhand bereid, het merendeel “à la minute”. De studie bracht aan het licht dat de meeste grote broojeszaken grote interesse tonen. Opmerkelijk is ook dat velen last hebben van de kruimels en bijhorend kuiswerk. De KHL polste eveneens naar de prijs die men bereid was te betalen. Die prijs diende als input voor het businessplan dat door AFC (studenten economie KULeuven) werd uitgewerkt. Naast de SWOT-analyse, een onderzoek naar concurrenten en substituten werd ook de distributie, het marketingplan en het financieel plan uitgewerkt.

Intellectuele eigendom

BINI is als merknaam beschermd door een Gemeenschapsmerk in 27 Europese landen. Er lopen 4 patentaanvragen (Europa, Verenigde Staten, China  en Brazilië) en de vormgeving van het toestel is beschermd door een Gemeenschapsmodel.

Na meer dan een jaar hard zwoegen is het binnenkort zover. Dan wordt BINI gelanceerd op de markt. Eerst in België, maar vrij snel zal de Europese markt benaderd worden via distributeurs en industriële bakkerijen. Zelfs vanuit Brazilië kwamen er aanvragen en is er interesse om BINI te verdelen.

André Hahn loopt nog met heel wat ideeën rond voor toekomstige ontwikkelingen. Ook daarvoor zal hij wellicht beroep doen op de kenniscentra van het Vlaams Innovatienetwerk (www.innovatienetwerk.be).

Meer info:

Innovatiecentrum Bini (Belti)
Rik Candries Terlostraat 62C
rik.candries@innovatiecentrum.be 1755 Gooik
T: +32 16 31 10 85
M: +32 487 37 07 88 www.bini-solution.com
Onze diensten
  • Subsidiebegeleiding bij innovatie
    Heb je een innovatief idee?
    Wil je weten of dit idee in aanmerking komt voor financiële steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen?
    Of zoek je ondersteuning en begeleiding bij het uitwerken van je subsidiedossier?
  • Intellectuele Eigendom
    Hoe verhinder je dat je producten nagemaakt worden?
    Schaad je zelf niemand zijn rechten?
    Waar vind je informatie over bestaande technologie om zelf nieuwe ideeën op te baseren?
  • Kennis & Partners
    Zoek je specifieke kennis voor een technologisch probleem?
    Bundel je wel de juiste krachten voor het welslagen van je innovatieplannen?
    Sta je open voor samenwerking?
  • Individuele coaching
    Zoek je advies op maat van jouw bedrijf?
    Heb je vragen rond intellectueel eigendom?
    Wil je weten hoe jouw idee te valoriseren?
Volg ons
Twitter LinkedIn rss YouTube