HyEngine

HyEngine ontwikkelt een verbrandingsmotor die op waterstof kan rijden

In 1874 voorspelde Jules Verne in 'L'Ile mystérieuse' dat: "water als brandstof zal dienen, dat waterstof en zuurstof waaruit het bestaat, een onuitputtelijke bron van warmte en licht zal vormen." HyEngine staat op het punt om deze voorspelling waar te maken.


Er moet wel een kleine correctie aangebracht worden bij die uitspraak van Jules Verne. Water noch waterstof op zich is een brandstof, maar waterstof is wél een energiedrager die op een groene wijze kan geproduceerd worden via elektriciteit uit bv. windturbines. Een auto die op groene waterstof rijdt, stoot geen CO2 of fijne stof uit. Er komt alleen water(damp) uit de uitlaat.

IWT-project

Vorig jaar heeft HyEngine, met ondersteuning van het Innovatiecentrum Vlaams-Brabant, een IWT-project ingediend. Het doel van het project is een klassieke Honda-verbrandingsmotor om te bouwen naar een dual fuel-motor die zowel op benzine als op waterstof kan rijden. Er bestaan al gelijkaardige ontwikkelingen maar bij deze blijft het motorvermogen op waterstof beperkt tot ongeveer de helft van het vermogen op benzine. De innovatieve aanpak van HyEngine zorgt ervoor dat het vermogen op waterstof even groot zal zijn dan op benzine. Binnenkort worden de eerste testkilometers in een wagen afgelegd. Die wagen was trouwens begin mei al te zien op Clean Week 2020 te Zolder.

WaterstofNet

HyEngine werd recent via een aanbesteding geselecteerd door WaterstofNet om een klein logistiek bestelwagentje van Aixam uit te rusten met een verbrandingsmotor op waterstof. WaterstofNet treedt op als ‘katalysator’ voor Vlaamse en Zuid-Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen en heeft als doel om de regio uit te bouwen tot een vooraanstaande waterstofregio in Europa. Hiervoor steunt waterstofNet innovatieve en early-market toepassingen zoals het gebruik van waterstof in logistieke toepassingen. Ook de universiteit van Gent zal betrokken worden bij dit project dat begin 2012 afgerond zal worden.

Karting op waterstof

Met studenten van de Lessius Hogeschool wordt er samen gewerkt om een kartmotor om te bouwen naar een waterstofmotor. De indoor kartingsport kampt op dit ogenblik met een probleem van slechte luchtkwaliteit in de racehal door te veel uitlaatgassen. Een kart op waterstof biedt perspectief om dit probleem helemaal op te lossen.
HyEngine: schoon genoeg van CO2
HyEngine is een jong bedrijf. Het is niet makkelijk om een plaats te veroveren tussen de andere groene technologiën in de automobielsector. Er zijn immers talloze initiatieven met oa. elektrische wagens al dan niet uitgerust met brandstofcellen op waterstof. Toch is er volgens HyEngine een markt voor de verbrandingsmotor op waterstof, zeker in de overgangsperiode naar een waterstofeconomie waarbij waterstof meer en meer gebruikt zal worden in diverse toepassingen. HyEngine ziet de toekomst in ieder geval hoopvol tegemoet.

Meer info:

Innovatiecentrum HyEngine
Rik Candries Monseigneur Ladeuzeplein 11
rik.candries@innovatiecentrum.be 3000 Leuven
T: +32 16 31 10 85
M: +32 487 37 07 88 www.hyengine.com
Onze diensten
  • Subsidiebegeleiding bij innovatie
    Heb je een innovatief idee?
    Wil je weten of dit idee in aanmerking komt voor financiële steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen?
    Of zoek je ondersteuning en begeleiding bij het uitwerken van je subsidiedossier?
  • Intellectuele Eigendom
    Hoe verhinder je dat je producten nagemaakt worden?
    Schaad je zelf niemand zijn rechten?
    Waar vind je informatie over bestaande technologie om zelf nieuwe ideeën op te baseren?
  • Kennis & Partners
    Zoek je specifieke kennis voor een technologisch probleem?
    Bundel je wel de juiste krachten voor het welslagen van je innovatieplannen?
    Sta je open voor samenwerking?
  • Individuele coaching
    Zoek je advies op maat van jouw bedrijf?
    Heb je vragen rond intellectueel eigendom?
    Wil je weten hoe jouw idee te valoriseren?
Volg ons
Twitter LinkedIn rss YouTube