Vandromme | Wanneer een Franse winkelketen voor West-Vlaamse Rillette kiest

Wanneer een Franse winkelketen voor West-Vlaamse Rillette kiest
Lessen in Verandering en Vertrouwen

#Vandromme, #bonrill: West-Vlaams familiebedrijf in fijne vleeswaren betreedt onbekende paden en wil de wijde wereld veroveren met haar kwaliteitsproducten. Een zoektocht met verrassende v's: naast verandering, zijn vertrouwen, voedselveiligheid, verbetenheid en Vietnam de sleutelwoorden in dit verhaal.

"Even terug in de tijd. Zo'n 9 jaar geleden moet het geweest zijn, dat ik samen met mijn vrouw en haar grootouders Ieper en zijn Eerste-Wereldoorlogverleden bezocht. Naast de stilte van de begraafplaatsen herinner ik me vooral - een beetje als een lichtpunt ook - de heerlijke rillette die we op de Grote Markt proefden. Hoe we meteen beslisten daar een voorraadje van in te slaan en er succes mee oogsten aan het thuisfront! Wist ik toen veel dat ik 9 jaar later als redacteur oog in oog zou staan met de makers/producenten van deze overheerlijke, hemelse spijzen: Vandromme vleeswaren.

Caroline en Thomas verwelkomen me in een ruimte die tegelijkertijd dienst doet als eet- en vergaderzaal. West-Vlaamse efficiëntie zeg maar. Op de schrijfwand lees ik de S.W.O.T.-analyse van het bedrijf. Lekker transparant. Zowel die openheid als die focus op efficiëntie zullen als een rode draad doorheen ons hele gesprek geweven worden."

Dat waren nog eens tijden…
"Ze zijn gecharmeerd door mijn verhaal. Maar het hunne gaat nog veel verder terug in de tijd. 5 generaties om precies te zijn. Met een slagerij in het centrum van Ieper. Twee generaties later, we zijn dan al in de Tweede Wereldoorlog aanbeland, manifesteren de eerste echte ondernemersgenen zich. Grootvader neemt een bedrijf over en wordt toeleverancier van slagerijen. Het business model is allereenvoudigst: een 50-tal producten worden in grotere hoeveelheden aangemaakt en in bulkverpakking bij slagerijen geleverd. De focus ligt daarbij op kwaliteit. Van sales of marketing is geen sprake. Als het product zichzelf niet verkoopt, … Die nuchtere instelling dus. Maar met producten die de standaard ruim overstijgen bouwt Vandromme een stevige reputatie op in de Westhoek. Lokale slagers blijven vaste klant, lokale distributeurs tonen interesse. Vader Vandromme gaat op de ingeslagen weg verder. Zijn creativiteit en inventiviteit zet hij voornamelijk in om het productieproces te optimaliseren. Sneller, beter, meer zijn de richtingwijzers. In 1981 staat zijn onderneming als eerste op het Ieperse industrieterrein te blinken."

Plus est en nous
Zoon Thomas, bio-ingenieur van opleiding met interesse voor economie en marketing, ziet naast kwaliteitsproducten toch vooral ook gemiste kansen: "wat ben je ermee als je goed bent, maar niemand het weet? Hoeveel verkoop mis je, als toeristen als jij onze rillette(*) anoniem kopen bij een slager en vervolgens niet weten waar ze die nog kunnen kopen? Wie zit er niet nog allemaal op onze producten te wachten? Terwijl vorige generaties zich voornamelijk toelegden op de eerste 3 P's van de Marketing mix: product, plaats en prijs, wilde ik voor het eerst inzetten op de vierde P van promotie. Ik ben er van overtuigd dat we beter kunnen, verder kunnen reiken."

Enter het Innovatiecentrum. Thomas: "Mijn moeder had over hen gelezen in een ondernemersmagazine. We hebben hen gecontacteerd en een eerste verkennend gesprek gevoerd. Een schot in de roos. Katelijne, onze innovatieadviseur werd de eerste in ons intussen uitgebreide netwerk dat ons begeleidt, adviseert, inspireert. Via haar leerden we ILVO kennen, Fenavian, het FIT. Mede dankzij haar staan we op Anuga en gaan we in het voorjaar naar Japan. Er werden heel wat deuren voor ons geopend. Vanaf onze eerste ontmoeting beleefden we een boeiende, verrassende roller coaster rit."

"Grootmoeders moeten al zoveel"
Vandromme wil de markt op, de retail in. En dat kan alleen met uitzonderlijke kwaliteit, weten Thomas en Caroline. "Wat we doen moet top zijn. Het product, de verpakking, de naam. Alles moet er in één keer staan. En we beseften dat er nog heel wat verbeterpunten waren."

Achtereenvolgens werd er gewerkt aan en geïnvesteerd in een betrouwbaar E.R.P.-systeem ("je wil immers op elk moment van de dag weten hoe het met je voorraad, je aan- en uitvoer zit"); de smeuïgheid van de rillette ("als je aan slagers levert, is het vooral zaak dat ze snel en handig een stuk kunnen afsnijden. Voor de eindconsument ligt dat totaal anders. Die wil zijn of haar rillette vooral vlot kunnen smeren"); de houdbaarheid ("zeker als je de retail en het buitenland in wil, moest die naar omhoog. Dat houdt de logistieke kost laag"); de naam, de verpakking, het logo ("je wil dat jouw product de juiste uitstraling heeft: luxueus genot voor een jong publiek, vér weg van grootmoeders ruitjes"); opschaalbaarheid ("ambitieus als we zijn, willen we meteen een paar versnellingen hoger kunnen schakelen wanneer dat nodig is"). Caroline: "Met de steun van onze innovatieadviseur netwerkten we dat het een lust had. Zo testten we met het Instituut voor Landbouw en Visserij (ILVO) nieuwe productiemethodes uit die de houdbaarheid verbeterden."

Klein Interludium. Het is 10u en Caroline springt recht. "De soep voor de medewerkers," zegt ze en verdwijnt meteen. Thomas legt uit: "Dat is een traditie die nog teruggaat tot bij mijn grootmoeder. De slagerij bevond zich toen nog naast hun huis en elke dag rond 10u serveerde zij de werknemers een kom verse soep. Intussen zijn we met 15, maar die traditie houden we in ere."

Koken kost geld. Zeker als het om lange-termijn investeringen gaat. "Zonder de steun en het advies van het Innovatiecentrum was het nooit gelukt", weet Thomas. "Hier in dit huis zijn we gewend om pas geld uit te geven wanneer daar meteen een return tegenover staat. Met de plannen zoals hierboven toegelicht, is dat niet meteen het geval. De veranderingen die mijn ondernemerschap hier teweegbrengen zorgen voor frictie en verzet. De financiële steun die we via het Innovatiecentrum bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen kregen voor onze expansieplannen, droegen zeker bij tot meer vertrouwen en geloof."

Met de frigobox op Charles De Gaulle
Met proefsessies in lokale AD Delhaizes in het weekend en onderhandelingen met de grootwarenhuizen in de week zet Caroline Bonrill hier in België op de kaart. Ondertussen kijkt Thomas naar het buitenland. "We kwamen in contact met de mensen van Flanders Investment & Trade (FIT) en die onderwierpen ons dadelijk aan een export-scan. Een heel leerrijke ervaring waarbij jouw onderneming via een 90tal vragen geanalyseerd wordt op haar innovatiekracht, flexibiliteit, solvabiliteit, … We kregen heel wat kritische vragen, nuttige tips, handige weetjes voorgeschoteld. Niets dat ons afschrikt. Integendeel. Het zette ons alleen maar aan om te springen. We trokken onze stoute schoenen aan, vulden de frigoboxen met onze allerfijnste vleeswaren en trokken naar Frankrijk. We namen er als groentjes deel aan onze eerste voedselbeurs. Mét succes. Ons beursstandje werd overrompeld. We netwerkten à volonté. En onze rillette zal weldra in Frankrijk in de rekken liggen. Hoe fantastisch is dat?"

Zo'n eerste succes smaakt naar meer. In oktober stonden Thomas en Caroline in Keulen op de tweejaarlijkse Anuga-beurs. Dé referentie in Europa. En in het voorjaar trekken ze naar Foodexpo in Japan. "We maken daar opnieuw gebruik van de faciliteiten die het F.I.T. aan Vlaamse ondernemers biedt", legt Thomas uit. En hoe zit dat nu met de v van Vietnam? Vragen we als afsluiter. "Dat is een verhaal op zich, eigenlijk", lacht Caroline. In zijn enthousiasme voor buitenlandse opportuniteiten, schreef Thomas zich ook in voor een voedselbeurs in Vietnam. Wij daar naartoe met onze rillette. Gigantisch succes. Van alle voedselstanden werd de onze het meest gefrequenteerd. Proeven, proeven, proeven. Interesse, contacten, alles wat je maar wil."

"Alleen", vult Thomas aan, "leerden we bij terugkomst dat België nog helemaal geen handelsovereenkomst met Vietnam voor vleeswaren heeft. Bummer! Maar elke tegenslag biedt ook opportuniteiten. We leerden Fenavian kennen en zij doen er nu alles aan om die handelsovereenkomst met Vietnam in orde te krijgen. Ze brachten ons daarenboven ook in contact met Delhaize en Colruyt. En ten derde leerde onze trip naar Azië ons dat er nog innovatiemogelijkheden zijn. We werken volop aan een nieuw investeringsdossier."

"Conclusies, lessen? Er zijn er heel wat, maar de belangrijkste: Slimmer werken in plaats van harder werken door je netwerk doelgericht uit te breiden en in te zetten voor je eigen dromen en ambities."

(*)Rillettes - afgeleid van het Franse woord 'rille', dat aan varkensvlees refereert -  is een smeuïge pastei die in oorsprong alleen van fijngemaakt en daarna langzaam gekookt varkensvlees werd gemaakt. Tegenwoordig worden ook eend, wild of konijn verwerkt.

Meer info:

Innovatiecentrum
Katelijne Strubbe
katelijne.strubbe@innovatiecentrum.be
M: +32 473 94 32 42

Vleeswaren Vandromme
Dehemlaan 13
8900 Ieper
www.vandromme.be

Onze diensten
  • Subsidiebegeleiding bij innovatie
    Heb je een innovatief idee?
    Wil je weten of dit idee in aanmerking komt voor financiële steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen?
    Of zoek je ondersteuning en begeleiding bij het uitwerken van je subsidiedossier?
  • Intellectuele Eigendom
    Hoe verhinder je dat je producten nagemaakt worden?
    Schaad je zelf niemand zijn rechten?
    Waar vind je informatie over bestaande technologie om zelf nieuwe ideeën op te baseren?
  • Kennis & Partners
    Zoek je specifieke kennis voor een technologisch probleem?
    Bundel je wel de juiste krachten voor het welslagen van je innovatieplannen?
    Sta je open voor samenwerking?
  • Individuele coaching
    Zoek je advies op maat van jouw bedrijf?
    Heb je vragen rond intellectueel eigendom?
    Wil je weten hoe jouw idee te valoriseren?
Volg ons
Twitter LinkedIn rss YouTube