Jaar 2015: Innovatie wordt volwassen

De jaarlijks wederkerende nieuwjaarslijstjes van voorspellingen laten ons steeds kennismaken met de innovatietrends die het volgende jaar van belang zullen zijn. Ook dit jaar is het niet moeilijk om deze nieuwigheden te vinden. Maar dit jaar staat ons (waarschijnlijk) een grotere verschuiving te wachten. Innovatie, de trend en hype die de afgelopen 10 jaar bij elke ondernemer in Vlaanderen op de lippen ligt, wordt volwassen.
Het begon allemaal tussen 2000 en 2005 met verschillende berichten en boeken die vonden dat we met meer creativiteit en nieuwe ideeën de toekomst van onze firma konden veiligstellen en groei konden bewerkstelligen. Sindsdien hebben we allemaal al meermaals gebrainstormd, en zijn we stilaan zo ver in ons bedrijf dat we wel weten hoe we aan nieuwe ideeën moeten komen. Men kan zelfs stellen dat ons bedrijf nu (nog) bestaat omdat we geleerd hebben creatief te zijn en vanuit de nieuwe ideeën ook innovaties hebben kunnen vinden. De laatste brug waar we nog over moeten is vervat in de trend van de laatste jaren waar we de hele organisatie overal en altijd laten denken met creativiteit en innovatie in het achterhoofd.

De creativiteitstrend werd al snel gevolgd door de open innovatie-trend. Hiermee werden de deuren en vensters van het bedrijf opengegooid om via samenwerking met andere bedrijven of via spinouts en spinins tot innovatieve business opportuniteiten te komen. Deze manier van werken is vooral geschikt voor grote bedrijven, maar het is hierdoor wel voor elke ondernemer duidelijk geworden dat je niet langer alleen een innovatie kan verwezenlijken.

Toen we allemaal goed en wel mee bezig waren met het ontwikkelen van creatieve nieuwe producten via mooie samenwerkingen, werd het al snel duidelijk dat we de waarde van deze innovaties moeilijk wisten te verzilveren. Hoe gingen we er onze boterham mee verdienen?  Deze vraag leidde een 5-tal jaar geleden tot de trend van het business modelling om tot innovaties te komen. Een schitterend nieuw product met een halfslachtig business model gaat minder succesvol zijn dan een middelmatig product met een schitterend business model. Google en Apple waren van deze trend de overtuigende vaandeldragers. Ondertussen is deze trend zover doorgeëvolueerd dat de meeste jonge bedrijven niet langer een product centraal stellen in hun business. De manier om de waarde in een idee te vatten bepaalt de laatste jaren hoe de producten er uitzien, en niet omgekeerd. 

Dit leidt ons naadloos naar de hype van de laatste jaren: innoveren als een startup. Met bijna wetenschappelijke methodes worden problemen van klantengroepen omgezet in een werkend business model, nog voor er sprake is van een product. Dit heeft geleid tot een explosie van startup initiatieven. Ondertussen boemerangt die trend terug naar de bestaande bedrijven die hun nieuwe ideeën als een startup benaderen om ze succesvol te kunnen maken. Deze methodes worden ondersteund met snelle productiemethodes zoals additive manufacturing om zo efficiënt mogelijk de waarde van de innovatie te kunnen capteren. 

Innoveren ging altijd over hoe een bedrijf zich kan onderscheiden van de massa. In 2015 komen we stilaan op het punt waar iedereen zich van iedereen onderscheidt. Innovatie bestaat niet langer uit een samenraapsel van techniekjes waarmee we hier en daar eens puberaal tegen de schenen van de volwassen bedrijven schoppen. Innovatie is overal, bij iedereen en klaar om allesomvattend en doelgericht ingezet te worden. Dit leidt tot de trend van 2015: Innovatie is niet langer een hype of een trend, het is een compleet systeem

Auteur: Bert Reekmans

Meer nieuws
Onze diensten
  • Subsidiebegeleiding bij innovatie
    Heb je een innovatief idee?
    Wil je weten of dit idee in aanmerking komt voor financiële steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen?
    Of zoek je ondersteuning en begeleiding bij het uitwerken van je subsidiedossier?
  • Intellectuele Eigendom
    Hoe verhinder je dat je producten nagemaakt worden?
    Schaad je zelf niemand zijn rechten?
    Waar vind je informatie over bestaande technologie om zelf nieuwe ideeën op te baseren?
  • Kennis & Partners
    Zoek je specifieke kennis voor een technologisch probleem?
    Bundel je wel de juiste krachten voor het welslagen van je innovatieplannen?
    Sta je open voor samenwerking?
  • Individuele coaching
    Zoek je advies op maat van jouw bedrijf?
    Heb je vragen rond intellectueel eigendom?
    Wil je weten hoe jouw idee te valoriseren?
Volg ons
Twitter LinkedIn rss YouTube